De Papierwinkel bestaat 5 jaar! Vrijwilliger Hendrik-Jan aan het woord

Voor vragen over geld, regelingen of schulden, voor hulp bij het ordenen van je administratie, voor brieven die je niet begrijpt kun je terecht bij de Papierwinkel. De Papierwinkel bestaat dit jaar 5 jaar! We maken kennis met drie vrijwilligers van de Papierwinkel.  Vorige week spraken we met Tonnie Verheul. Vandaag gaan we in gesprek met Hendrik-Jan Sarink.

Voor vragen over geld, regelingen of schulden, voor hulp bij het ordenen van je administratie, voor brieven die je niet begrijpt kun je terecht bij de Papierwinkel. De Papierwinkel bestaat dit jaar 5 jaar! We maken kennis met drie vrijwilligers van de Papierwinkel.  Gisteren was vrijwilliger Tonnie Verheul aan het woord. Vandaag gaan we in gesprek met Hendrik-Jan Sarink.

“Ik werk sinds twee jaar als vrijwilliger bij de Papierwinkel. Ik ben met pensioen en heb altijd gewerkt als manager, directeur, clustermanager. Heb met name het management gedaan van Sociaal Werk. ‘Het baasje spelen’”, zegt Hendrik- Jan met een lach. “De  praktijk met cliënten maak ik nu mee. Het is zoveel anders. Maar het past bij mij en het bevalt me goed. Het is belonend omdat je mensen écht helpt”, zegt hij enthousiast. 

Bureaucratische structuur van ons land

Op de maandagochtend werkt Hendrik-Jan bij De Bühne, dat is zijn vaste ochtend met de ploeg. Hij valt ook graag elders in. “We krijgen allerlei vragen. Het hangt tegen financiën aan, maar het is niet per se het primaire probleem. Mensen kunnen vooral moeilijk de weg vinden in de bureaucratische structuur van ons land. Mensen hierin een beetje begeleiden, vind ik het allerleukst om te doen”, aldus Hendrik- Jan.

Stap voor stap helpen

Een alleenstaande man, afkomstig uit Somalië, komt bij de Papierwinkel omdat hij van de Belastingdienst een aanslag heeft gekregen. Hij moet een hoop geld terugbetalen. “Ik ga daarachter spitten, wat is er aan de hand? Dan blijkt dat hij geholpen is door een vriend. Die vriend heeft teveel zorgkosten afgetrokken. Dus die man zit met een probleem”, legt hij uit. “Eerst ga je het acute probleem oplossen: samen contact opnemen met de Belastingdienst. Het blijkt dat meneer voldoende ruimte heeft om de schuld af te lossen in een betalingsregeling. Kunnen we nog meer bronnen creëren voor zijn inkomsten? Samen hebben we nog een individuele inkomenstoeslag en energietoeslag aangevraagd”.

Zo helpt Hendrik-Jan de klant stap voor stap, hij lost niet alleen de acute problemen op, maar tegelijkertijd ook de vervolgproblemen die er zijn. Volgende week ziet hij de man weer. Samen met een gastvrouw die Arabisch spreekt. Zij heeft weer meer kennis vanuit haar culturele achtergrond.

“Daardoor begrijpen wij elkaar weer beter”, vertelt Hendrik-Jan. “Dan denk ik: in wat voor context leeft hij? Heeft hij vrienden? Moeten we hem niet begeleiden naar werk? Je krijgt een persoonlijke band en hij waardeert het ook. Het is een groot genoegen om met elkaar daarmee bezig te zijn”, glimlacht hij.  

Het is werk wat je samen doet

“Het is werk wat je samen doet. Er zijn twee vrijwilligers die de klanten helpen, je hebt de sociaal werker, de gastvrouw. Ik vind het heel erg leuk om met elkaar in zo’n team te werken.”

Iemand leren om vertrouwen te krijgen dat hij/zij het zelfstandig kan

“Een mevrouw met een WW uitkering vond digitaal alles eng om te doen. “Kijk, je moet maandelijks je inkomsten opgeven, ook als dat 0 is. Hoe doe je dat? Dat heb ik haar voorgedaan”, vertelt hij. “Na een maand moest dat weer. Toen hebben we het samen gedaan:  nu was zij aan zet, ik heb haar gezegd wat ze moest doen. De keer daarna, deed ze het zelf. Dat vind ik zo geweldig! Heb je iemand iets geleerd waardoor ze het vertrouwen heeft dat ze het voortaan zelfstandig kan. Dat is een overwinninkje.”

Meer informatie over de Papierwinkel

Wil je contact met de Papierwinkel of meer informatie? Kijk op sociaalteamgouda.nl/papierwinkel