Let op, van 11 juli tot en met 21 augustus gelden er door de zomervakantie andere openingstijden. In deze weken zijn we nog steeds van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur telefonisch bereikbaar via 088 900 4321.

De Papierwinkel bestaat 5 jaar! Vrijwilliger Mirjam aan het woord

Voor vragen over geld, regelingen of schulden, voor hulp bij het ordenen van je administratie, voor brieven die je niet begrijpt kun je terecht bij de Papierwinkel. De Papierwinkel bestaat dit jaar 5 jaar! We maken kennis met drie vrijwilligers van de Papierwinkel. We spraken al eerder met vrijwilligers Tonnie en Hendrik-Jan. Vandaag spreken we met Mirjam Holster.

Gerelateerde thema’s

Voor vragen over geld, regelingen of schulden, voor hulp bij het ordenen van je administratie, voor brieven die je niet begrijpt kun je terecht bij de Papierwinkel. De Papierwinkel bestaat dit jaar 5 jaar! We maken kennis met drie vrijwilligers van de Papierwinkel. We spraken al eerder met vrijwilligers Tonnie en Hendrik-Jan. Vandaag spreken we met Mirjam Holster.

“Ik heb bij de ING bank gewerkt, ben afgekeurd en was op zoek naar een andere invulling”, vertelt Mirjam. “Ik ben begonnen als gastvrouw voor de Papierwinkel én het Sociaal Team.”

Dubbel spreekuur

Als gastvrouw bekijk je: waar komt iemand voor? Hoe diep zit de vraag? En waar hoort die vraag thuis?”, legt Mirjam uit.

“Onlangs wilde een mevrouw hulp bij het doen van een betaling, een Papierwinkelvraag. Ik belde met de vraag of het bedrag in termijnen mag worden betaald. Ik zag dat haar tranen hoog zaten. ‘Vindt u het fijn om hierover met een sociaal werker door te praten?’, vroeg ik. Die mevrouw heeft een goed gesprek gehad met een sociaal werker. Het is fijn dat mensen ook gezien kunnen worden door een sociaal werker als ze bij de Papierwinkel zijn. Dat we iemand die voor de Papierwinkel komt, ook nog verder kunnen helpen.”

Mirjam is doorgerold als vrijwillige gastvrouw die ook wordt ingezet voor de inhoud. “Mijn allereerste klant was een Syrische vluchtelinge. Aan het eind van het spreekuur kwam ze weer terug. Had ze een Syrisch dessert voor me gemaakt, zo dankbaar was ze. Dat vond ik fantastisch ”,vertelt Mirjam.  

Ook draait ze mee met de campagne ‘hulp bij belastingaangifte’, maar haar voornaamste taak is gastvrouw. “Ik spreek Frans, Spaans en Engels, daar kom ik aardig mee weg. Mijn collega gastvrouw spreekt Arabisch en Berbers. Zij kan eventueel tolken, dat is heel fijn.”

Taalbarrière

De taalbarrière is soms lastig. “De mensen die met een brief komen begrijpen hem niet, dus het heeft al snel met de taal te maken. Wij nemen de brief over met een glimlach. Soms is het moeilijk uitleggen wat je gedaan hebt, maar als je zegt ‘het is opgelost’ komt de boodschap over en gaat iemand opgelucht weg”,  aldus Mirjam.

De klant zelf laten bellen

“Een klant vertelde: ‘Ik ben verzekerd, heb een nieuwe bril gekocht, dat is een hoop geld, ik krijg het geld niet terug. Kunt u de verzekering bellen? In gebrekkig Nederlands maar Mirjam begreep hem. “U legt het goed uit, zei ik. Dan laat ik de klant zelf bellen. Als er iets niet begrepen wordt aan de andere kant van de lijn spring ik bij. Vaak lukt het de klant gewoon zelf, dan zie je iemand een stukje groeien”, glimlacht Mirjam.  

Privacy

“Als gastvrouw houd ik het aantal bezoekers bij, anoniem. Er is een meneer geweest met een vraag over belasting, een mevrouw met een vraag over een toeslag. We vinken af hoeveel mensen er zijn geweest. Die rapportage gaat naar de coördinator van de Papierwinkel.”

De vrijwilligers werken met beveiligde laptops. Allemaal incognito, er wordt niets bewaard. Er zit een programma op dat alle informatie automatisch wist. Ik laat altijd zien, bijvoorbeeld als ik de belastingaangifte samen met de klant invul, dat ik uitgelogd ben. Wij werken met een extra beeldscherm waarop de klant kan meekijken en ook zelf gegevens kan invullen. Zo gaan we om met de privacy en veiligheid”, legt Mirjam uit.

Het Papierwinkelteam

In het Papierwinkelteam werken vrijwilligers en sociaal werkers samen en vullen elkaar goed aan. Er is een mooi samenspel binnen het team, zegt Mirjam enthousiast. “Mijn expertise is belasting en bankvraagstukken. Dan zegt de sociaal werker: ‘Daar weet zij alles van’. Het is gelijkwaardig en heel leuk samenwerken.”  

Meer informatie over de Papierwinkel

Wil je hulp van de Papierwinkel? Neem dan contact met ons op. Kijk op de pagina sociaalteamgouda.nl/papierwinkel